Google it

joi, 8 aprilie 2010

inceput de imagine 2

Principiul camerei obscure este cunoscut încă din vremea Renaşterii: lumina care intră printr-un orificiu minuscul într-un perete al unei camere, formează pe peretele opus imaginea inversată.

Primul însă care a pus problema folosirii camerei obscure în folosul desenatorilor a fost Giovanni Battista della Porta în cartea sa Natural Magic (1553). Cincisprezece ani mai târziu Daniello Barbaro, profesor la Universitatea din Padua, a arătat că se produce o imagine mult mai clară dacă se foloseşte o lentilă în locul orificiului:
"Închideţi toate uşile şi ferestrele astfel încât să nu intre decât lumina prin lentilă. În capătul opus ţineţi o foaie de hârtie pe care o mişcaţi înainte şi înapoi până când obţineţi o imagine clară. Pe acea foaie de hârtie veţi obţine o imagine aşa cum apare în realitate, cu distanţe, culori şi umbre şi mişcare, norii, apa curgând, păsările zburând. Menţinând foaia de hârtie fixă veţi putea trasa toată imaginea cu o peniţă, crea umbrele, puteţi colora imaginea".
La începuturi camera obscură era de fapt o cameră destul de mare în care artistul putea intra.
În secolele 17-18 camera obscură ajunsese deja la dimensiuni de ordinul 60-70 cm ( vezi imaginea de sus ) fiind dotată cu o lentilă simplă. Însă imaginea produsă de o lentilă simplă nu este clară intr-un plan şi astfel au apărut lentile duble cu focale diferite ce produceau o imagine destul de clară în plan. În secolul 18 camera obscură era deja echipament standard pentru artişti.
În aceeaşi perioadă cu camera obscură un alt echipament era des folosit mai ales de exploratori, camera lucida.
Camera lucida a fost proiectată de către William Hzde Wollaston în 1807. Dispozitivul folosea o prismă prin care artistul vedea în acelaşi timp atât subiectul cât şi hârtia pe care desena.
Exploratorul Basil Hall a folosit o camera lucida pentru a-şi documenta călătoriile sale.
Cele două aparate au fost folosite în mare parte de către artişti, utilizatorul trebuid să aibă valeităţi artistice pentru a putea reda cât mai exact imaginile. Din această cauză în anii ce au urmat în mintea tot mai multor oameni de ştiinţă a încolţit ideea de a face ca lumina să deseneze în locul peniţei.

Bibliografie: The History of Photography - Beaumont Newhall

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu